Regulamin organizacyjny
Centrum Terapii Kończyny Górnej Spółka Jawna
§ 1
[podstawa działania]
Centrum Terapii Kończyny Górnej Spółka Jawna działa na podstawie:
1) obowiązujących przepisów prawa, w tym w szczególności:
a) ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej z późniejszymi zmianami, zwanej dalej Ustawą o działalności leczniczej
b) ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zawodzie fizjoterapeuty
2) wpisu grupowej praktyki fizjoterapeutycznej do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą
3) niniejszego regulaminu organizacyjnego, dalej: „Regulamin”.
§ 2
[miejsce udzielania świadczeń]
1. Miejscem udzielania świadczeń zdrowotnych są pomieszczenia mieszczące się w Centrum Terapii Kończyny Górnej pod adresem: ul. Pułaskiego 42G, 50-443 Wrocław.
§ 3
[cel i zadania]
1. Podstawowym celem grupowej praktyki fizjoterapeutycznej jest udzielanie świadczeń zdrowotnych przez osoby do tego uprawnione na podstawie odrębnych przepisów prawa oraz udzielanie świadczeń ambulatoryjnych w zakresie fizjoterapii.
2. Zadaniem grupowej praktyki fizjoterapeutycznej jest:
a) realizowanie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych w zakresie fizjoterapii;
b) udzielanie indywidualnych porad i konsultacji w zakresie fizjoterapii;
c) diagnostyka i poradnictwo w zakresie fizjoterapii;
d) działania edukacyjne, promocja zdrowia i działania mające na celu profilaktykę zdrowia;
e) prowadzenie spraw administracyjnych, ekonomicznych i obsługi technicznej grupowej praktyki fizjoterapeutycznej.
§ 4
[struktura organizacyjna, zadania jednostek i kierownictwo]
1. Integralną częścią organizacyjną służącą obsłudze Zakładu jest sekretariat – rejestracja wraz z archiwum.
2. Kierownikiem Centrum Terapii Kończyny Górnej jest mgr Mateusz Kuźniecow.
§ 5
[rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych]
W ramach grupowej praktyki fizjoterapeutycznej Centrum Terapii Kończyny Górnej udziela ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych w zakresie fizjoterapii i rehabilitacji ruchowej.
§ 6
[zasady ogólne udzielania świadczeń zdrowotnych]
1. W przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych uwzględnia się wymogi prawne i medyczne związane z udzielaniem świadczeń zdrowotnych.
2. Centrum Terapii Kończyny Górnej sp. jawna udziela świadczeń zdrowotnych odpłatnie. Dostępnymi w Podmiocie Centrum Terapii Kończyny Górnej sp. jawna formami płatności są: gotówka, karta płatnicza, faktura przelewowa.
3. W Centrum Terapii Kończyny Górnej sp. jawna świadczeń zdrowotnych udzielają wyłącznie osoby, mające odpowiednie kwalifikacje do wykonywania danego rodzaju świadczeń zdrowotnych, potwierdzone wymaganymi prawnie dokumentami.
4. Centrum Terapii Kończyny Górnej sp. jawna jest czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 19:00.
5. Świadczenia zdrowotne udzielane są w godzinach otwarcia Centrum Terapii Kończyny Górnej sp. jawna, w terminie i czasie wcześniej ustalonym z recepcją w trakcie rejestracji pacjenta.
6. Rejestracja pacjentów odbywa się osobiście lub w przypadku osób niepełnoletnich za pośrednictwem prawnego opiekuna:
1) w siedzibie Centrum Terapii Kończyny Górnej sp. jawna,
2) telefonicznie pod numerem: 798 898 541,
3) internetowo:
4) przez wysłanie e-maila na adres: kontakt@ctkg.pl
7. Pacjent jest zobowiązany do punktualnego zgłaszania się na zabiegi i konsultacje z fizjoterapeutą, z którym wcześniej uzgodnił termin i godzinę terapii. W razie braku możliwości zgłoszenia się na zabiegi w wyznaczonym terminie, pacjent ma obowiązek poinformowania o tym problemie najpóźniej jeden dzień przed planowanym terminem fizjoterapii/wizyty. Anulowania zabiegów fizjoterapii lub wizyty fizjoterapeutycznej można dokonać osobiście, telefonicznie pod numerem 796 898 541. W przypadku, kiedy Pacjent nie stawi się na umówioną wizytę bez wcześniejszego anulowania terminu wizyty, ponosi 100% kosztu ustalonej wizyty jednego dnia zabiegowego. W wyjątkowych uzasadnionych sytuacjach losowych, na prośbę pacjenta, możliwe jest odstąpienie od ponoszenia kosztu ustalonej wizyty po indywidualnym rozpatrzeniu sprawy.
§ 7
[przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych]
1. Proces udzielania świadczeń zdrowotnych rozpoczyna się w rejestracji, gdzie pacjenci zgłaszają się w sposób ustalony Regulaminem w celu umówienia wizyty u fizjoterapeuty.
2. Przy pierwszej wizycie w Centrum Terapii Kończyny Górnej sp. jawna pacjent zobowiązany jest przy dokonywaniu czynności rejestracyjnych:
1) podać następujące dane osobowe: imię, nazwisko, PESEL, datę i miejsce urodzenia, adres zamieszkania;
2) oświadczenie o upoważnieniu osoby bliskiej do uzyskiwania informacji o swoim stanie zdrowia i udzielonych świadczeniach zdrowotnych, ze wskazaniem imienia i nazwiska osoby upoważnionej oraz danych umożliwiających kontakt z tą osobą, albo oświadczenie o braku takiego upoważnienia;
3) oświadczenie o upoważnieniu osoby bliskiej do uzyskiwania dokumentacji, ze wskazaniem imienia i nazwiska osoby upoważnionej, albo oświadczenie o braku takiego upoważnienia;
4) zapoznać się z Regulaminem;
5) zapoznać się z informacją o zakresie możliwych zabiegów fizjoterapeutycznych;
6) podpisać zgodę na fizjoterapię;
7) na wezwanie osoby rejestrującej pacjent zobowiązany jest okazać dokument potwierdzający tożsamość.
3. Świadczenia zdrowotne udzielane są w pomieszczeniach Centrum Terapii Kończyny Górnej sp. jawna.
4. Osoba mająca odpowiednie kwalifikacje do wykonywania danego rodzaju świadczeń zdrowotnych udzielająca świadczeń zdrowotnych jest zobowiązana do:
1) przeprowadzenia badania podmiotowego i przedmiotowego pacjenta;
2) ustalenia zakresu możliwej fizjoterapii lub fizykoterapii i poinformowania o nim pacjenta;
3) odnotowania w dokumentacji medycznej bezpośrednio po każdej wizycie jej przebiegu i zakresu udzielonych świadczeń zdrowotnych.
5. Centrum Terapii Kończyny Górnej sp. jawna udziela tylko płatnych świadczeń zdrowotnych.
6. Przed przystąpieniem do świadczenia fizjoterapeutycznego, po uprzednim zapoznaniu się z dokumentacją medyczną i zakresem świadczenia zdrowotnego ustala się z pacjentem koszty tego świadczenia.
7. Pacjent może zrezygnować z zaproponowanego świadczenia zdrowotnego.
8. Pacjent ma prawo do złożenia w wybranej przez siebie formie skargi na zachowanie lub czynności personelu Centrum Terapii Kończyny Górnej sp. jawna do Kierownika Centrum Terapii Kończyny Górnej sp. jawna.
§ 8
[współpraca z innymi podmiotami]
1. W celu zapewnienia prawidłowości leczenia pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, Centrum Terapii Kończyny Górnej sp. jawna współdziała z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą lub udzielającymi świadczeń zdrowotnych na rzecz tych pacjentów, w szczególności pracownicy Centrum Terapii Kończyny Górnej sp. jawna mogą żądać zaświadczenia o braku przeciwwskazań lekarskich do prowadzenia fizjoterapii lub fizykoterapii.
2. Współdziałanie z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą odbywa się z poszanowaniem obowiązujących przepisów prawa oraz z poszanowaniem praw pacjenta.
§ 9
[udostępnienie dokumentacji medycznej]
1. Dokumentacja medyczna udostępniana jest niezwłocznie na żądanie pacjenta lub poprzez upoważnioną osobę bliską do uzyskiwania informacji o swoim stanie zdrowia i udzielonych świadczeniach zdrowotnych. Pacjent może złożyć żądanie tylko w formie osobistej lub poprzez upoważnioną osobę bliską do uzyskiwania informacji o swoim stanie zdrowia i udzielonych świadczeniach zdrowotnych.
2. Dokumentację udostępnia się bezpłatnie:
1) do wglądu w Centrum Terapii Kończyny Górnej sp. jawna;
2) w formie odwzorowania cyfrowego (skanu);
3) na informatycznym nośniku danych dostarczonym przez pacjenta;
4) przez sporządzenie jej wyciągu, odpisu, kopii lub wydruku.
3. Dokumentację medyczną udostępnia wyłącznie fizjoterapeuta prowadzący danego Pacjenta.
4. Centrum Terapii Kończyny Górnej sp. jawna prowadzi wykaz udostępnionej dokumentacji medycznej.
§ 10
[postanowienia dodatkowe]
1. Na terenie Centrum Terapii Kończyny Górnej sp. jawna zakazuje się palenia tytoniu, spożywania napojów alkoholowych lub zażywania środków odurzających.
2. Zakazuje się wstępu na teren Centrum Terapii Kończyny Górnej sp. jawna osobom po spożyciu napojów alkoholowych lub zażyciu środków odurzających.
3. Zakazuje się pacjentom i osobom trzecim wchodzenia i zaglądania do pomieszczeń, w których udzielane są świadczenia zdrowotne.
4. Centrum Terapii Kończyny Górnej sp. jawna nie odpowiada za mienie pacjentów pozostawione bez nadzoru na terenie Centrum Terapii Kończyny Górnej sp. jawna.
5. Wszystkie osoby znajdujące się na terenie Centrum Terapii Kończyny Górnej są zobowiązane przestrzegać niniejszego Regulaminu i stosować się do zaleceń personelu.
§ 11
[przepisy końcowe]
1. Każdy Pacjent korzystający ze świadczeń zdrowych udzielanych przez Centrum Terapii Kończyny Górnej sp. jawna oraz każda osoba udzielająca świadczeń w Centrum Terapii Kończyny Górnej sp. jawna zobowiązana jest do przestrzegania przepisów Regulaminu.
2. Aktualna treść Regulaminu dostępna jest na stronie www.ctkg.com lub w rejestracji na żądanie pacjenta.
3. Zmiany do niniejszego Regulaminu wymagają zachowania formy pisemnej nadanej przez Kierownika i ogłoszenia tych zmian w siedzibieCentrum Terapii Kończyny Górnej sp. jawna i dostępem do tej informacji w recepcji Centrum Terapii Kończyny Górnej oraz na stronie internetowej Centrum Terapii Kończyny Górnej. Zmiany regulaminu wchodzą w życie następnego dnia po dniu jego ogłoszenia.
Kierownik
Mateusz Kuźniecow
Cennik:
Pierwsza wizyta (konsultacja fizjoterapeutyczna + terapia indywidualna) 150 zł
Terapia indywidualna (terapia manualna, ćwiczenia, fizykoterapia) 150 zł
Elektroterapia 12 zł
Elektrostymulacja 12 zł
Lampa Sollux 12 zł
Kierownik
Mateusz Kuźniecow
STANDARD OCHRONY MAŁOLETNICH
I. TEMAT STANDARDU
Ochrona małoletniego przed zachowaniem niedozwolonym.
II. PODTEMAT STANDARDU
Celem standardu jest zapewnienie bezpiecznych relacji między małoletnim a personelem placówki medycznej, zapewnienie bezpiecznego korzystania z Internetu i urządzeń elektronicznych, podejmowanie interwencji w sytuacjach podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego oraz określenie sposobów dokumentowania i zasad przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.
III. GRUPA OPIEKI
Każdy małoletni (osoba, która nie ukończyła 18. roku życia), któremu są udzielane świadczenia zdrowotne w Centrum Terapii Kończyny Górnej.
IV. OŚWIADCZENIE STANDARDOWE
Każdy małoletni podczas udzielania mu świadczeń zdrowotnych będzie miał zapewnione bezpieczne relacje z personelem placówki medycznej. Personel dopuszczony do udzielania świadczeń zdrowotnych małoletniemu ambulatoryjnie lub stacjonarnie będzie podlegał obowiązkowej weryfikacji przy rekrutacji do pracy i przeszkolony w zakresie przestrzegania standardu.
V. KRYTERIA STRUKTURY
Centrum Terapii Kończyny Górnej działa dla dobra małoletniego i w jego najlepszym interesie poprzez zapewnienie bezpieczeństwa, szacunku i godności. Placówka medyczna zobowiązuje się do ochrony małoletniego przed zachowaniem niedozwolonym: fizycznym, seksualnym, emocjonalnym i zaniedbaniem.
5.1. Organizacja pracy:
5.1.1. W placówce powołano Koordynatorów ds. Przeciwdziałania Przemocy: Mateusz Kuźniecow, Marcin Bieniek
5.1.2. Placówka opracowała zasady zapewnienia bezpieczeństwa małoletnim i udostępnia je na stronie internetowej placówki, na terenie placówki oraz w wersji zrozumiałej dla małoletnich.
5.1.3. Incydenty i zdarzenia zagrażające małoletnim są systematycznie dokumentowane i analizowane.
5.2. Personel:
5.2.1. Personel jest szkolony z identyfikacji symptomów zachowań niedozwolonych co najmniej raz w roku.
5.2.2. Personel monitoruje sytuację i dobrostan małoletnich.
5.2.3. Personel zna zasady zapewnienia bezpieczeństwa małoletnim.
5.2.4. W przypadku identyfikacji symptomów zachowań niedozwolonych personel podejmuje działania interwencyjne i udziela wsparcia.
5.3. Środki zapewnienia bezpieczeństwa małoletnim:
5.3.1. Opracowane zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników dopuszczonych do udzielania świadczeń zdrowotnych małoletnim.
5.3.2. Opracowane zasady bezpiecznych relacji między małoletnim a personelem placówki medycznej – Kodeks Bezpiecznej Relacji.
5.3.3. Opracowane zasady interwencji personelu placówki w przypadku podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego i udzielenia wsparcia.
5.3.4. Opracowane zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci internetowej.
5.3.5. Opracowane zasady przyjmowania zgłoszeń o zachowaniach niedozwolonych, sposobu dokumentowania, przechowywania i analizowania zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających małoletnim.
5.3.6. Plakat z Kodeksem Bezpiecznej Relacji w wersji dla małoletnich.
VI. KRYTERIA PROCESU
6.1. Rekrutacja pracowników
6.1.1. W Centrum Terapii Kończyny Górnej za proces rekrutacji pracowników dopuszczonych do udzielania małoletnim świadczeń zdrowotnych odpowiadają wspólnicy Centrum Terapii Kończyny Górnej Spółka Jawna.
6.1.2. Podczas rekrutacji bierze się pod uwagę min. wykształcenie, uprawnienia, kwalifikacje zawodowe, dotychczasowy przebieg zatrudnienia i referencje kandydata.
6.1.3. Każdy kandydat do pracy z małoletnimi niezależnie od rodzaju umowy (umowa o pracę, umowa cywilnoprawna, wolontariat, praktyka zawodowa, staż itp.) podlega weryfikacji w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
6.1.4. Szczegółowy sposób rekrutacji opisują zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników dopuszczonych do udzielania małoletnim świadczeń zdrowotnych (załącznik nr 1).
6.2. Bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki medycznej – Kodeks Bezpiecznej Relacji
6.2.1. W placówce medycznej opracowano zasady bezpiecznych relacji między małoletnim a personelem – Kodeks Bezpiecznej Relacji (załącznik nr 2).
6.2.2. Personel raz w roku jest przeszkolony i zna symptomy zachowań niedozwolonych oraz czynniki ryzyka zagrażające małoletnim:
6.2.2.1. Czynnikami ryzyka związanymi z małoletnim, jego rodziną i środowiskiem są min.:
- okoliczności narodzin – przedwczesne narodziny, niska masa urodzeniowa, narodziny w czasie krótszym niż 18 miesięcy od poprzedniego porodu matki,
– wiek – młodsze dzieci są bardziej narażone na krzywdzenie ze strony opiekunów,
– płeć – w przypadku wykorzystywania seksualnego częściej dotyczy dziewczynek,
– niepełnosprawność, choroby przewlekłe, choroby psychiczne,
– samotne rodzicielstwo, niespokrewnieni dorośli, rodziny zastępcze, inne dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych,
– doświadczanie przemocy przez rodziców, przemoc wobec innych członków rodziny,
– uzależnienie rodziców, nieodpowiednie metody wychowawcze,
– izolacja społeczna, deprywacja, ubóstwo, przemoc, patologia w środowisku zamieszkania rodziny.
6.2.2.2. Czynnikami ryzyka podczas udzielania świadczeń zdrowotnych może być min.:
– badanie małoletniego, bez obecności innej osoby dorosłej – innego członka personelu lub rodzica/opiekuna, wykonywanie czynności higienicznych przy małoletnim w tym mycie przed zabiegiem operacyjnym,
– niezgłaszanie zachowań, które mogą naruszać dobro małoletniego i przyzwolenie na niezgłaszanie niepokojących praktyk,
– niezwracanie uwagi na potrzeby małoletniego np. wymuszanie ćwiczeń fizjoterapeutycznych, mimo wyraźnego sprzeciwu,
– używanie agresywnego, wulgarnego języka, obrażanie innych członków personelu medycznego lub obrażanie rodzica/opiekuna,
– nieodpowiednie relacje dziecko-dorosły – nadużywanie pozycji autorytetu,
– dyskryminowanie i nierówne traktowanie,
– dbanie o reputację i unikanie skandali prowadzące do przemilczenia incydentów,
– nieznajomość procedur i wytycznych.
6.2.3. Standard o ochronie małoletnich i Kodeks Bezpiecznej Relacji w wersji dla małoletnich jest zamieszczony na stronie internetowej placówki medycznej oraz w widocznych miejscach na terenie Centrum Terapii Kończyny Górnej.
6.3. Interwencje personelu placówki medycznej w przypadku krzywdzenia małoletniego i udzielenie wsparcia
6.3.1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego, personel placówki niezwłocznie informuje Policję oraz wypełnia Kartę interwencji i zgłasza Koordynatorowi ds. Przeciwdziałania Przemocy.
6.3.2. Szczegółowy sposób postępowania interwencyjnego opisano w zasadach interwencji personelu placówki w przypadku podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego (załącznik nr 3).
6.4. Bezpieczne korzystanie z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci internetowej
6.4.1. W Centrum Terapii Kończyny Górnej za monitorowanie ruchu sieciowego oraz zabezpieczenie sieci internetowej przed treściami niebezpiecznymi oraz zgłaszanie nieetycznych incydentów do CERT odpowiadają wspólnicy Centrum Terapii Kończyny Górnej Spółka Jawna.
6.4.2. Infrastruktura sieciowa placówki umożliwia dostęp do Internetu, zarówno personelowi, jak i pacjentom na bazie aktualnych standardów bezpieczeństwa.
6.4.3. Szczegółowy sposób postępowania opisano w zasadach bezpiecznego korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci internetowej (załącznik nr 4).
6.5. Przyjmowanie zgłoszeń o zachowaniach niedozwolonych, sposobu dokumentowania, przechowywania i analizowania zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających małoletnim.
6.5.1. Zgłoszenia o zachowaniach niedozwolonych i zdarzeniach zagrażających małoletnim przyjmuje Koordynator ds. Przeciwdziałania Przemocy.
6.5.2. Koordynator ds. Przeciwdziałania Przemocy udziela wsparcia personelowi i małoletnim w chwili zdarzenia zagrażającemu małoletnim.
6.5.3. Za dokumentowanie, rejestrowanie, przechowywanie i analizowanie incydentów lub zdarzeń zagrażających małoletnim odpowiada Koordynator ds. Przeciwdziałania Przemocy.
6.5.4. Szczegółowy sposób postępowania opisano w zasadach przyjmowania zgłoszeń o zachowaniach niedozwolonych, sposobu dokumentowania, przechowywania i analizowania zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających małoletnim (załącznik nr 5).
VII. KRYTERIA WYNIKU
7.1. Małoletni, którym są udzielane świadczenia zdrowotne mają zapewnione bezpieczeństwo, szacunek i godność.
7.2. Bezpieczna rekrutacja pracowników dopuszczonych do udzielania małoletnim świadczeń zdrowotnych wyeliminuje występowanie incydentów i zdarzeń zagrażających małoletnim.
7.3. Kodeks Bezpiecznej Relacji zapewni poszanowanie godności i wartości małoletnim przez personel placówki medycznej.
7.4. W przypadku informacji o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego zastosowanie interwencji przez personel placówki zapobiegnie wystąpieniu czynów karalnych.
VIII. NARZĘDZIA OCENY
8.1. Rejestr incydentów i zdarzeń zagrażających małoletnim.
8.2. Liczbowy wskaźnik występowania w ciągu roku incydentów i zdarzeń zagrażających małoletnim.
IX. DOKUMENTY ZWIĄZANE
Załącznik nr 1. Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników dopuszczonych do udzielania świadczeń zdrowotnych małoletnim.
Załącznik nr 2. Zasady bezpiecznych relacji między małoletnim a personelem placówki medycznej – Kodeks Bezpiecznej Relacji.
Załącznik nr 3. Zasady interwencji personelu placówki medycznej w przypadku podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego i udzielenie wsparcia.
Załącznik nr 4. Zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci internetowej.
Załącznik nr 5. Zasady przyjmowania zgłoszeń o zachowaniach niedozwolonych, sposobu dokumentowania, przechowywania i analizowania zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających małoletnim.
Procedura postępowania wobec osób dotkniętych przemocą seksualną i przemocą w rodzinie – Niebieska Karta.
Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 560).
X. AKTUALIZACJA STANDARDU
Co dwa lata lub w przypadku zmian.
Załącznik nr 1. do Standardu Ochrony Małoletnich
Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników dopuszczonych do udzielania świadczeń zdrowotnych małoletnim
1. W Centrum Terapii Kończyny Górnej za proces rekrutacji pracowników dopuszczonych do udzielania małoletnim świadczeń zdrowotnych odpowiadają wspólnicy tejże placówki medycznej.
2. Każdy kandydat do pracy z małoletnimi niezależnie od rodzaju umowy (umowa o pracę, umowa cywilnoprawna, wolontariat, praktyka zawodowa, staż itp.) podlega weryfikacji w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
3. Do weryfikacji w w/w Rejestrze potrzebne są dane: imię (imiona) i nazwisko, data urodzenia, dane kontaktowe.
4. Weryfikacja w Rejestrze musi odbyć się przed dopuszczeniem do wykonywania obowiązków i zleconych zadań.
5. Wydruk z Rejestru przechowywany jest w aktach osobowych pracownika lub w analogicznej dokumentacji dotyczącej osoby pracującej na podstawie umowy cywilnoprawnej/ wolontariusza/ praktykanta/ stażysty.
6. Kandydat do pracy z małoletnimi ma obowiązek dostarczyć informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
7. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas przedkłada informacje z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów.
8. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat składa pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie według wzoru nr 1.
9. W przypadku niemożliwości przedstawienia informacji o niekaralności, kandydat zobowiązany jest do złożenia oświadczenia o niekaralności oraz toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych według wzoru nr 2.
wzór nr 1.
Oświadczenie o niekaralności
osoby posiadającej obywatelstwo inne niż polskie
dn. …………………., …………………. (miejsce)
Ja, ……………………………………………………………………………………………………. (imię i nazwisko), PESEL (lub inny nr dokumentu w przypadku braku nadanego PESEL) ……………………………….. oświadczam, że w państwie ……………………………….. (wpisz nazwę) nie jest prowadzony rejestr karny/nie wydaje się informacji z rejestru karnego (odpowiednie wykreśl).
Oświadczam, że nie byłam/em prawomocnie skazana/y w państwie ………..………………………. (wpisz nazwę) za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec mnie innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściłam/em się takich czynów zabronionych oraz że nie nałożono na mnie obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z edukacją. Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
……………………………. …………………………….
(data) (czytelny podpis)
wzór nr 2.
Oświadczenie o niekaralności
w przypadku braku możliwości uzyskania informacji z rejestru karnego
Ja, ……………………………………………………………………………………………………. (imię i nazwisko), PESEL ……………………… oświadczam, że nie byłam/em prawomocnie skazana/y za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii i nie toczą się względem mnie żadne postępowania przygotowawcze, sądowe i dyscyplinarne.
……………………………. …………………………….
(data) (czytelny podpis)
Załącznik nr 2. do Standardu Ochrony Małoletnich
Zasady bezpiecznych relacji między małoletnim a personelem
– Kodeks Bezpiecznej Relacji
1. Każdy nowozatrudniony pracownik w Centrum Terapii Kończyny Górnej niezależnie od formy zatrudnienia (umowę o pracę lub umowę cywilnoprawną, wolontariatu lub jakiejkolwiek innej formie) jest zapoznawany ze standardem ochrony małoletnich oraz Kodeksem Bezpiecznej Relacji.
2. Dowodem zapoznania się ze standardem ochrony małoletnich oraz Kodeksem Bezpiecznej Relacji jest złożenie osobistego podpisu pod formularzem oświadczenia według wzoru nr 1.
3. Oświadczenie zapoznania się ze standardem ochrony małoletnich oraz Kodeksem Bezpiecznej Relacji powinien być podpisane w dniu rozpoczęcia pracy i przechowywany w aktach osobowych pracownika lub w analogicznej dokumentacji dotyczącej osoby pracującej na podstawie umowy cywilnoprawnej/ wolontariusza/ praktykanta/ stażysty.
4. Pracownicy zatrudnieni przed wprowadzeniem standardu ochrony małoletnich oraz Kodeksu Bezpiecznej Relacji ze standardem oraz kodeksem zostają zapoznani i potwierdzają zapoznanie się na zasadach przyjętych w szpitalu/poradni.
5. W przypadku aktualizacji standardu ochrony małoletnich oraz Kodeksu Bezpiecznej Relacji zapoznanie pracowników ze zmianą i potwierdzenie zapoznanie się odbywa się na zasadach przyjętych w placówce medycznej.
6. Za aktualizację standardu ochrony małoletnich i Kodeksu Bezpiecznych Relacji odpowiada Koordynator ds. Przeciwdziałania Przemocy.
7. Standard ochrony małoletnich oraz Kodeks Bezpiecznej Relacji pracownikom placówki medycznej jest udostępniony na wewnętrznej stronie internetowej tejże placówki.
8. Standard ochrony małoletnich oraz Kodeks Bezpiecznej Relacji pacjentom dorosłym jest udostępniony na stronie internetowej Centrum Terapii Kończyny Górnej www.https://ctkg.pl/ oraz w formie plakatów na terenie placówki medycznej.
9. Kodeks Bezpiecznych Relacji w wersji językowej dostosowanej do możliwości percepcyjnych małoletnich jest udostępniony w formie plakatów w Centrum Terapii Kończyny Górnej, w której udzielane są świadczenia zdrowotne małoletnim oraz na stronie internetowej placówki.
10. Za publikację Standardu ochrony małoletnich oraz Kodeksu Bezpiecznej Relacji na stronie internetowej zewnętrznej i wewnętrznej szpitala, kioskach multimedialnych oraz w formie plakatów odpowiadają wspólnicy Centrum Terapii Kończyny Górnej.
Wzór nr 1.
Oświadczenie
o zapoznaniu się ze standardem ochrony małoletnich i Kodeksem Bezpiecznej Relacji
Potwierdzam zapoznanie się ze standardem ochrony małoletnich Centrum Terapii Kończyny Górnej i Kodeksem Bezpiecznej Relacji i zobowiązuję do ich przestrzegania.
Imię i nazwisko …………………………………………………………….
Stanowisko ………………………………………………………………….
Nazwa komórki organizacyjnej …………………………………………….
Data…………………………. Podpis ………………………………………
KODEKS BEZPIECZNEJ RELACJI
Kodeks powstał celem poszanowania godności i wartości małoletnich w Centrum Terapii Kończyny Górnej. Dobro i bezpieczeństwo małoletnich jest dla nas najważniejsze. Zobowiązujemy się do stosowania zasad zapisanych w Kodeksie oraz reagowania i zgłaszania wszystkich zachowań niedozwolonych.
Potrzeby małoletniego
1. Każdy małoletni może reagować inaczej nawet w tej samej sytuacji. Składa się na to wiele czynników, takich jak poziom rozwoju, wiek, stan emocjonalny, dotychczasowe doświadczenia.
2. Staraj się poznać potrzeby małoletniego i próbuj na nie odpowiadać, o ile jest to możliwe.
3. Zapewnij małoletnia sprawczość. Zapytaj, jak możesz się do niego zwracać. Traktuj małoletniego podmiotowo. Staraj się prowadzić rozmowę bezpośrednio z małoletnim, nie omawiaj jego sytuacji z pominięciem jego osoby.
4. Szanuj potrzebę snu i odpoczynku małoletniemu w czasie rekonwalescencji. Staraj się o zachowanie ciszy nocnej oraz zmniejszenie natężenia światła podczas wykonywania medycznych czynności w nocy.
5. Pamiętaj także o tym, że małoletni ma prawo do nauki i zabawy. Przedstaw mu zasady korzystania z zabawek i książek dostępnych w oddziale.
Kontakt fizyczny
1. Podczas wykonywania badań zapewnij obecność rodzica/opiekuna małoletniego lub innej osoby z personelu.
2. Staraj się odsłaniać ciało małoletniego do badania partiami. W salach wieloosobowych korzystaj z parawanu, w gabinetach przyjmuj pacjentów pojedynczo.
3. Kontakt fizyczny nie wynikający z potrzeb medycznych jest dopuszczalny, o ile odpowiada na potrzeby małoletniego, czyli uwzględnia wiek małoletniego, etap rozwojowy, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Zawsze wtedy należy zapytać małoletniego o zgodę np. na przytulenie.
Komunikacja z małoletnim
1. Zacznij od przedstawienia się, krótko wytłumacz małoletniemu czym się zajmujesz.
2. Pozwól małoletniemu na wypowiadanie się w każdej kwestii. Pamiętaj, że małoletni powyżej 16 r.ż. ma prawo do pełnej informacji medycznej i decydowania o procesie diagnostyczno-terapeutycznym.
3. Każdą wypowiedź małoletniego traktuj z należytą uwagą. Odpowiadaj na pytania zgodnie z prawdą, dostosowując komunikat do jego możliwości (wieku, stanu emocjonalnego, poziomu rozwoju i sytuacji, w której się znajduje). Wyrażaj się prosto i zrozumiale. Upewnij się czy małoletni rozumie co do niego mówisz.
4. Staraj się informować małoletniego na bieżąco o przebiegu procesu diagnostyczno-terapeutycznego.
5. Jeśli coś jest dla małoletniego niezrozumiałe, staraj się to wytłumaczyć prostym językiem.
6. Nie zawstydzaj małoletniego używając skomplikowanego języka i terminów medycznych, których może nie zrozumieć.
7. Zapewnij komunikację małoletniemu ze szczególnymi potrzebami np. niesłyszącym, poprzez dostęp do tłumacza języka migowego, staraj się zapewnić tłumacza dla małoletniego obcojęzycznego, w przypadku małoletnich komunikujących się niewerbalnie możesz skorzystać z form komunikacji alternatywnej.
Relacje z rodzicami i opiekunami małoletniego
1. Zachęcaj do zapoznania się rodziców i opiekunów małoletniego z Kodeksem Bezpiecznych Relacji.
2. Na bieżąco informuj rodziców i opiekunów o przebiegu procesu diagnostyczno-terapeutycznego. Udzielaj informacji językiem zrozumiałym, nie stosuj specjalistycznej terminologii medycznej, która może być niezrozumiała. Odpowiadaj na pytania i zapewnij możliwość zadawania pytań.
3. Doceniaj chęć pomocy rodziców i opiekunów podczas wykonywania czynności pielęgnacyjnych, poinstruuj co rodzic lub opiekun może wykonać przy dziecku samodzielnie.
4. Zaufaj rodzicielskiej i opiekuńczej znajomości potrzeb i zachowań małoletniego. Zapytaj, co małoletni lubi, a czego nie lubi. Zapytaj, czy ma jakieś szczególne potrzeby, staraj się brać je pod uwagę.
5. Zachowaj wyrozumiałość dla rodziców i opiekunów, pamiętaj, że znajdują się oni w obcym otoczeniu i dużym stresie.
Ochrona małoletniego przed krzywdzeniem
1. Reaguj za każdym razem, kiedy jesteś świadkiem krzywdzenia lub podejrzewasz krzywdzenie małoletniego.
2. Jeśli jesteś świadkiem zachowań niedozwolonych, mówienia nieprawdy, straszenia, umniejszania potrzeb i problemów małoletniego oraz łamania niniejszego Kodeksu przez personel placówki medycznej, zwróć uwagę i przypomnij o obowiązujących zasadach.
3. Staraj się zapewnić bezpieczeństwo małoletniemu w szpitalu. Reaguj, gdy widzisz, że obecność danej osoby może źle wpływać na dziecko. Weryfikuj odwiedzających i nie dopuszczaj do sytuacji by w placówce medycznej znajdowały się osoby nieupoważnione.
4. Reaguj, gdy widzisz, że małoletni korzystając z telefonu komórkowego lub tabletu otwiera strony internetowe zawierające treści niebezpieczne. Zgłoś to niezwłocznie personelowi medycznemu, rodzicom lub opiekunom, a w przypadku ciężkiego naruszenia cyberbezpieczeństwa Policji.
Staraj się tak nie robić
1. Nie oceniaj małoletniego i jego rodziny/opiekunów przez pryzmat statutu społecznego, materialnego lub pochodzenia. Niedozwolone są przejawy jakiejkolwiek formy dyskryminacji i nierównego traktowania.
2. Nie udostępniaj danych osobowych i medycznych. Zachowaj w tajemnicy także te informacje, które udało Ci się ustalić dodatkowo.
3. Nigdy nie mów małoletniemu nieprawdy bądź szczery, gdy dziecko pyta, czy taka procedura będzie bolała. Nie mów, że nie będzie bolała, jeśli wiesz, że boli, ale powiedz, że zastosujesz środki łagodzące ból.
4. Nie zaprzeczaj odczuciom małoletniego. Jeśli mówi, że czuje się w taki sposób, to tak właśnie jest. Nie mów, że nie może się tak czuć.
5. Nie upokarzaj dziecka np. poprzez niestosowne komentarze, powierzchowną ocenę czy porównanie z innymi małoletnimi.
6. Nie szantażuj i nie zastraszaj małoletniego celem nakłonienia do poddania się wykonaniu danej czynności.
7. Nie prowokuj nieodpowiednich kontaktów z małoletnim, utrzymuj odpowiednie granice w kontaktach z nim.
8. Nie krzycz, nie obrażaj, nie wyzywaj, nie popychaj i nie stosuj jakichkolwiek zachowań naruszających godność małoletniego.
Kodeks Bezpiecznej Relacji – wersja dla małoletnich
Znajdujesz się w Centrum Terapii Kończyny Górnej. Pracują u nas specjaliści, np. fizjoterapeuci. Wszyscy są tu po to by nieść pomoc potrzebującym dzieciom.
To, że tutaj jesteś oznacza, że potrzebujesz naszej pomocy. Chcemy, żebyś czuł/czuła się tutaj bezpiecznie i komfortowo. W trosce o Twoje dobro i bezpieczeństwo będziemy w naszej codziennej pracy kierować się zasadami:
1. Na początku przedstawimy się Tobie. Postaramy się krótko wytłumaczyć czym się zajmujemy.
2. Poprosimy, żebyś powiedział nam, jak możemy się do Ciebie zwracać. To jest dla nas ważne.
3. Rozumiemy, że wszystko co dzieje się w szpitalu/poradni może być dla Ciebie nowe i nieznane. Postaramy się Ci wszystko wyjaśnić.
4. Masz prawo wiedzieć jaki jest Twój stan zdrowia i plan leczenia. Jeśli cokolwiek budzi Twoje wątpliwości zapytaj, zawsze udzielimy Ci informacji odpowiednio do Twojego wieku.
5. Masz prawo wypowiadać się w kwestiach medycznych i innych, nawet jeśli nie masz jeszcze 16 lat. Po osiągnięciu 16 roku życia masz prawo do współdecydowania o swoim leczeniu.
6. Będziemy starali się dać Tobie wybór w sytuacjach, kiedy będzie to możliwe.
7. Chcemy być z Tobą szczerzy, jeśli wiemy, że jakieś działanie (czynność medyczna) może być bolesne, powiemy Ci o tym.
8. Informacje o Twoim zdrowiu zachowamy w tajemnicy, nie będą one ujawnione innym osobom poza Tobą i Twoimi rodzicami lub opiekunami.
9. Postaramy się mówić do Ciebie prostym językiem, tak by wszystko było zrozumiałe, jeśli jednak coś wymaga wytłumaczenia, powiedz nam o tym.
10. Chcemy, żeby podczas Twojego badania obecny był ktoś jeszcze np. Twoja mama, Twój tata, Twój opiekun lub inny pracownik medyczny (np. pielęgniarka). Jeśli nie chcesz by w badaniu uczestniczył Twój rodzic lub opiekun, powiedz nam o tym.
11. Jeśli jesteś przestraszony lub martwisz się o coś, powiedz nam o tym. O ile jest to możliwe postaramy się poszukać rozwiązanie albo wskazać Ci miejsce, gdzie możesz się zgłosić po pomoc.
12. Możesz też potrzebować wsparcia np. przytulenia lub pocieszenia, powiedz nam o tym. Możemy Ciebie przytulić, tylko wtedy, kiedy na to pozwolisz, nie zrobimy tego bez Twojej zgody.
13. Jeśli czujesz się niekomfortowo, niebezpiecznie, coś Ciebie niepokoi, powiedz nam o tym. Podejmiemy działania by zapewnić Ci bezpieczeństwo.
14. Twoi rodzice lub opiekunowie mogą być z Tobą zarówno podczas wizyty w gabinecie, jak i w szpitalu. Zapewniamy im także możliwość nocowania, kiedy będziesz musiał/musiała zostać w szpitalu na noc. Twoi bliscy np. dziadkowie, ciocie, wujkowie będą mogli Ciebie odwiedzać.
15. Chcemy, żebyś wiedział/wiedziała, że będąc w szpitalu masz prawo do nauki, zabawy i odpoczynku. Możesz ze sobą mieć ulubioną zabawkę np. misia lub książkę. Prosimy tylko, żebyś nie wymieniał się nimi z innymi.
16. Chcemy dla Ciebie być dostępni, ale zdarzają się sytuacje, kiedy musimy zająć się innymi czynnościami, dlatego nie zawsze możemy być przy Tobie. Postaramy się jednak po zakończeniu tych czynności poświęcić Tobie czas.
17. Podczas pobytu w Centrum Terapii Kończyny Górnej za zgodą rodziców/opiekunów możesz korzystać z telefonu komórkowego lub tabletu, ale tylko z bezpiecznych treści.
Załącznik nr 3 do Standardu Ochrony Małoletnich
Zasady interwencji personelu Centrum Terapii Kończyny Górnej w przypadku podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego i udzielenia wsparcia
1. Definicje:
1.1. Krzywdzenie małoletniego – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
1.2. Przemoc domowa – jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej.
1.3. Czyn karalny – zachowanie człowieka, które zostałoby uznane za przestępstwo, gdyby popełniła je osoba powyżej 17 roku.
1.4. Przestępstwo – np. ciężki uszczerbek na zdrowiu (utrata wzroku, słuchu, mowy, zdolności płodzenia, zeszpecenie, zniekształcenie ciała, spowodowanie ciężkiej choroby), zgwałcenie, zgwałcenie zbiorowe, kazirodcze, wykorzystanie seksualne małoletniego poniżej 15 r.ż., ze szczególnym okrucieństwem, z wykorzystaniem bezradności.
1.5. „Niebieska Karta” – narzędzie, którego celem jest zapewnienie bezpieczeństwa osobie doznającej przemocy domowej, ale także współpraca przedstawicieli różnych instytucji i podmiotów, które są zobowiązane do reagowania w przypadku uzyskania informacji o wystąpieniu przemocy domowej.
1.6. Zaniedbanie – brak zapewnienia podstawowych potrzeb małoletniego, gdy osoby odpowiedzialne mają ku temu środki i wiedzę. Dotyczy to m.in. jedzenia, ubrania, higieny, nadzoru lub schronienia, co może skutkować poważnym uszczerbkiem na zdrowiu lub rozwoju małoletniego. Obejmuje ono również brak ochrony małoletniego przed narażeniem na niebezpieczeństwo.
1.7. Przemoc seksualna lub wykorzystywanie seksualne – angażowanie małoletniego w aktywność seksualną przez osobę dorosłą, np. trenera, opiekuna lub rodzica.
1.8. Przemoc emocjonalna – każdy akt powodujący naruszenie godności osobistej małoletniego, ukierunkowany na wyrządzenie krzywdy, tj. poniżanie, krytykowanie, upokarzanie lub ośmieszanie małoletniego, brak odpowiedniego wsparcia i uwagi, powodujące obniżenie jego poczucia wartości.
2. Każdy pracownik Centrum Terapii Kończyny Górnej, który podejrzewa krzywdzenie małoletniego raportuje ten fakt lekarzowi kierującemu oddziałem/kierownikowi przychodni lub bezpośredniemu przełożonemu.
3. Objawy krzywdzenia małoletniego należy opisać w dokumentacji medycznej i zgłosić Koordynatorowi ds. Przeciwdziałania Przemocy.
4. W przypadku podejrzenia, że życie małoletniego jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu należy niezwłocznie poinformować Policję, dzwoniąc pod numer 112. Poinformowania służb dokonuje fizjoterapeuta prowadzący małoletniego pacjenta, który wypełnia Kartę interwencji według wzoru nr 1.
5. W przypadku podejrzenia zagrożenia życia lub ciężkiego uszczerbku na zdrowiu małoletniego w wyniku stosowania wobec niego przemocy domowej należy niezwłocznie poinformować Policję, dzwoniąc pod numer 112. Poinformowania służb dokonuje fizjoterapeuta prowadzący małoletniego pacjenta, który następnie wszczyna założenie Niebieskiej Karty zgodnie z obowiązującą w placówce procedurą.
6. W przypadku podejrzenia, że opuszczenie przez małoletniego (Oddziału, Poradni) w obecności rodzica lub opiekuna prawnego lub innej osoby bliskiej będzie mu zagrażało, należy uniemożliwić oddalenie się małoletniego (zatrzymać w Oddziale, SOR, Przychodni) i niezwłocznie wystąpić do Sądu rodzinnego o wydanie odpowiednich zarządzeń opiekuńczych.
7. W przypadku, gdy doszło do zaniedbania potrzeb życiowych małoletniego lub doszło do innego zagrożenia dobra małoletniego ze strony rodziców lub opiekunów prawnych należy wystąpić do Sądu rodzinnego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania dziecka o wgląd w sytuację dziecka.
8. W przypadku zauważenia krzywdzenia małoletniego przez personel medyczny, należy podjąć kroki interwencyjne zależne od zaistniałej sytuacji:
8.1. Gdy zachowanie było jednorazowe i o niewielkiej intensywności wkroczenia w dobra małoletniego należy przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą z pracownikiem lub współpracownikiem.
8.2. Gdy naruszenie dobra małoletniego jest znaczne lub się powtarza, należy rozważyć rozwiązanie stosunku pracy z osobą, która dopuściła się krzywdzenia.
9. W przypadku, gdy krzywdzenia małoletniego dopuścił się kierownik jednostki/osoba odpowiedzialna za interwencję wówczas osoba, która dostrzegła krzywdzenie przekazuje informację o tym fakcie bezpośrednio do Zespołu ds. Etyki osobiście lub za pośrednictwem poczty elektronicznej.
10. W przypadku, gdy małoletni doznaje innej formy krzywdzenia na jego szkodę ze strony innego małoletniego należy wystąpić do Sądu rodzinnego o wgląd w sytuację małoletniego krzywdzącego.
11. W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa, w tym czynu karalnego przez osobę poniżej 17 roku życia na szkodę małoletniego należy sporządzić pisemne zawiadomienie do Prokuratury według wzoru nr 2 właściwej dla miejsca zamieszkania małoletniego lub w przypadku braku możliwości ustalenia miejsca zamieszkania dziecka właściwej dla siedziby placówki medycznej.
12. Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa powinno zawierać:
12.1. Dane pokrzywdzonego – imię, nazwisko, adres zamieszkania, PESEL lub datę urodzenia.
12.2. Dane potencjalnego sprawcy – imię, nazwisko, adres zamieszkania, o ile to możliwe PESEL, data urodzenia, relacja wobec dziecka (ojciec, matka).
12.3. Szczegółowy opis zdarzenia (okoliczności, wyniki badania, opis obrażeń).
13. W przypadkach niejasnych lub wątpliwych pracownik odpowiedzialny za interwencję konsultuje sprawę z co najmniej jedną osobamą z personelu, w tym, jeśli ma taką możliwość z psychologiem. Pracownik odpowiedzialny za prowadzenie interwencji może rozmawiać z osobami zaangażowanymi, w tym małoletnim, osobą podejrzewaną o krzywdzenie i świadkami.
Wzór nr 1.
KARTA INTERWENCJI*
1. Imię i nazwisko małoletniego
…………………………………………………………………………………………………
2. Imię i nazwisko osoby stosującej przemoc
………………………………………………………………………………………………….
3. Imię i nazwisko osoby zawiadamiającej
………………………………………………………………………………………………….
4. Przesłanki do podjęcia interwencji**:
– podejrzenie popełnienia przestępstwa
– przemoc domowa
– zaniedbania
– inne formy krzywdzenia – jakie?
………………………………………………………………………………………………….
5. Działania podjęte wobec małoletniego (np. skierowanie na badania dodatkowe, obserwacja, pozostawienie w szpitalu)
………………………………………………………………………………………………….
6. Zakres interwencji**:
– zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa
– wszczęcie procedury „Niebieska Karta”
– wniosek do Sądu rodzinnego o wgląd w sytuację małoletniego/rodziny
– inny rodzaj interwencji, jaki?
………………………………………………………………………………………………….
Osoba podejmująca Interwencję:
Imię i nazwisko …………………………………………………………………………………………………………
Stanowisko ………………………………………………………………………………………………..………….
Podpis ……………………………………..… Data sporządzenia ………………………….
* Integralną część Karty Interwencji, w zależności od podjętych działań stanowi kopia: Niebieskiej Karty, Wniosku do Sądu o wgląd w sytuację rodziny, Powiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
** Odpowiednie podkreślić.
Wzór nr 2
Miejscowość ………………………, dnia ……………….. r. Nr pisma wychodzącego/sygnatura sprawy
Prokuratura Rejonowa
w …………………………………………………..
adres ……………………………………………..
(nazwa i adres Prokuratury Rejonowej właściwej dla miejsca popełniania przestępstwa)
Zawiadamiający: ………………………………………………………
(nazwa podmiotu medycznego)
Reprezentowany przez: ………………………………………………………
(imię i nazwisko reprezentanta podmiotu medycznego)
adres ………………………………………………
ZAWIADOMIENIE O PODEJRZENIU POPEŁNIENIA PRZESTĘPSTWA
Działając w imieniu ………………………………………….. (nazwa podmiotu medycznego) składam zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa …………………………………………………. (wskazać nazwę lub opisać zdarzenie) przez ……………………………………… (imię i nazwisko domniemanego sprawcy) na małoletnim/małoletniej ……………………………………… (imię i nazwisko, data urodzenia), zamieszkałego/zamieszkałej w ……………………………………… (adres)
Uzasadnienie
W trakcie wykonywania przez …………………………………………………………………… (imię i nazwisko pracownika podmiotu medycznego) obowiązków służbowych polegających na ………………………. (np. prowadzeniu procesu diagnostyczno-terapeutycznego, procesu terapeutycznego, procesu usprawniania – rehabilitacji) ………………………………………………….. (imię i nazwisko małoletniej) – ujawnił/a on/a ……………………………… (np. niepokojące treści dotyczące zachowań na tle seksualnym, zgłosił akt gwałtu, wykorzystania seksualnego).
Opis zdarzenia
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
Mając na uwadze powyższe informacje, a także dobro i bezpieczeństwo małoletniego/małoletniej, wnoszę o wszczęcie postępowania w tej sprawie.
……………………………………..
podpis zawiadamiającego
Załącznik nr 4 do Standardu Ochrony Małoletnich
Zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń elektronicznych
z dostępem do sieci internetowej
1. Za bezpieczne korzystanie z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci internetowej w Centrum Terapii Kończyny Górnej Spółka Jawna oraz monitorowanie ruchu sieciowego i zabezpieczenie sieci internetowej przed treściami niebezpiecznymi oraz zgłaszanie nieetycznych incydentów do CERT odpowiadają współwłaściciele spółki.
2. Infrastruktura sieciowa placówki medycznej umożliwia dostęp do Internetu, zarówno personelowi, jak i pacjentom na bazie aktualnych standardów bezpieczeństwa. Dostęp do sieci Wi-Fi jest szyfrowany.
3. Za treści niebezpieczne uznaje się treści szkodliwe, niedozwolone, nielegalne i niebezpieczne dla zdrowia (pornografia, treści obrazujące przemoc, promujące działania szkodliwe dla zdrowia i życia, popularyzujące ideologię faszystowską i działalność niezgodną z prawem, nawołujące do samookaleczeń i samobójstw, korzystania z narkotyków i używek, stwarzające niebezpieczeństwo werbunku do organizacji nielegalnych i terrorystycznych, różne formy cyberprzemocy, np. nękanie, straszenie, szantażowanie z użyciem sieci, publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających, kompromitujących informacji, zdjęć, filmów z użyciem sieci oraz podszywanie się w sieci pod kogoś wbrew jego woli.
4. Do potencjalnych zagrożeń płynących z użytkowania sieci należy zaliczyć:
a) dostęp do treści niebezpiecznych,
b) działalność innych użytkowników zagrażająca dobru małoletniego,
c) oprogramowanie umożliwiające śledzenie i pozyskanie danych osobowych użytkowników
sieci placówki medycznej.
5. Pacjent małoletni na terenie placówki medycznej za zgodą rodziców/opiekunów prawnych ma prawo korzystać z telefonu komórkowego oraz innych urządzeń elektronicznych, o ile korzystanie z tych urządzeń nie zakłóca spokoju innym pacjentom oraz nie wpływa negatywnie na proces diagnostyczno-terapeutyczny.
6. Na terenie placówki medycznej nagrywanie dźwięku i obrazu za pomocą telefonu lub innych urządzeń jest możliwe jedynie za wyraźną zgodą osoby nagrywanej lub fotografowanej i na własne potrzeby. Niedopuszczalne jest nagrywanie lub fotografowanie czynności medycznych oraz innych pacjentów.
7. Placówka medyczna nie ponosi odpowiedzialności za zaginięcie lub zniszczenie czy kradzież telefonu komórkowego oraz innego sprzętu elektronicznego.
8. W przypadku naruszenia zasad korzystania z sieci internetowej oraz urządzeń elektronicznych szpitalnych lub prywatnych przez małoletniego, personel medyczny informuje o tym fakcie rodzica/opiekuna celem podjęcia działań zapobiegawczych.
9. Jeśli mimo zastosowanych działań, niepożądane zachowania nadal mają miejsce, należy zwrócić się do Sądu rodzinnego z wnioskiem o wgląd w sytuację małoletniego z podejrzeniem jego demoralizacji.
Załącznik nr 5 do Standardu Ochrony Małoletnich
Zasady przyjmowania zgłoszeń o zachowaniach niedozwolonych, sposobu dokumentowania, przechowywania i analizowania zgłoszonych incydentów
lub zdarzeń zagrażających małoletnim
1. W Centrum Terapii Konczyny Górnej Spółka Jawna zgłoszenia o zachowaniach niedozwolonych i zdarzeniach zagrażających małoletnim przyjmują Koordynatorzy ds. Przeciwdziałania Przemocy.
2. Każdy incydent lub zdarzenie zagrażające małoletniemu i podjęcie interwencji podlega zgłoszeniu Koordynatorom ds. Przeciwdziałania Przemocy (tel. 793215522, 570503758; e-mail: kontakt@ctkg.pl).
3. Koordynator ds. Przeciwdziałania Przemocy każdy zgłoszony incydent i zdarzenie zagrażające małoletnim odnotowaniu w rejestrze według wzoru nr 1.
4. Koordynator ds. Przeciwdziałania Przemocy z każdego roku kalendarzowego dokonuje analizy zgłoszonych incydentów i zdarzeń zagrażających małoletnim. Wnioski z analizy uwzględnia w szkoleniach przeprowadzanych dla personelu medycznego.
5. Koordynator ds. Przeciwdziałania Przemocy zabezpiecza i przechowuje wytworzoną dokumentację zgodnie z zasadami obowiązującymi w placówce medycznej.
Wzór nr 1.
REJESTR INTERWENCJI
Numer interwencji | Data podjęcia interwencji | Nazwa komórki organizacyjnej | Przesłanki do podjęcia interwencji | Wskazanie, kim jest dla małoletniego osoba krzywdząca* | Rodzaj podjętej interwencji** | Uwagi |
* rodzic/opiekun prawny, inne dziecko, członek personelu, inna osoba.
** zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, wniosek do Sądu o wgląd w sytuację rodziny, wszczęcie procedury „Niebieska Karta”, w przypadku personelu postępowanie dyscyplinarne, inne działanie.